Sollicitatie Tips & Tricks

Een goed cv is dé samenvatting van wat jij hebt bereikt in je professionele leven. Werkgevers krijgen vaak honderden sollicitaties per maand en bekijken elk cv maar zo'n 20 seconden. Daarom is het belangrijk dat je cv opvalt, overzichtelijk is én iets vertelt over jou als persoon.

Een goed scanbaar curriculum vitae maken: 5 tips

Werkgevers lezen je cv vaak niet helemaal, maar willen je curriculum vitae kunnen scannen.

  • Overzichtelijk
    Gebruik herkenbare tussenkopjes (Ervaring, Studie) en maak je functietitels vet.
  • Opvallend, maar zakelijk
    Maak je cv op in een mooie lay-out, maar overdrijf niet. Het blijft zakelijke communicatie.
  • Houd het kort
    Beperk je tot 2 pagina's, tenzij je een enorm lange carrière hebt. Junior? Dan 1 pagina.
  • Belangrijkste op pagina 1
    Begin met je laatste werkervaring. Zet je personalia niet te ruim op: je ervaring is belangrijker.
  • Profielschets
    Zet op pagina 1 een omschrijving van je sterke kanten. Maximaal 3 regels, en vermijd clichés.

Inhoud algemeen

Noem alleen details die relevant zijn voor de functie. Jij vindt waarschijnlijk alles wat je doet en hebt gedaan belangrijk, maar is het ook relevant voor deze vacature?

Denk goed na over de beste manier om jouw sterke kanten en ervaring weer te geven. Ben je timmerman en heb je laservaring, maar geen diploma? Toch noemen. Ben je starter op de arbeidsmarkt, maar heb je wel al ervaring met bestuursfuncties in verenigingen? Vermelden!

Inhoud per onderwerp

Profielschets 

  • Met de profielschets laat je zien wat de werkgever kan verwachten van jou. 
  • Haak aan op trefwoorden uit de vacature. Kies 3 belangrijke trefwoorden uit de vacature die echt op jou van toepassing zijn en verwerk die in je profiel. 
  • Vermijd dooddoeners (flexibel, teamplayer). 
  • Laat ook zien wie jij bent als persoon. 
  • Zien vrienden en collega's jou terug in je profielschets? Wat missen ze? 

Werkervaring

  • Zeg niet alleen waar je hebt gewerkt (naam bedrijf en vestigingsplaats), maar ook welke rol je hebt vervuld (functie).
  • Vertel niet alleen wat je taken en verantwoordelijkheden waren, maar ook wat je hebt bereikt in je werk. Wees concreet: geef cijfers of onderscheidingen. 
  • Laat groei zien in je werkervaring: laat zien dat je telkens iets nieuws hebt geleerd. 

Opleiding

  • Geef je opleidingen a-chronologisch weer: de meest recente bovenaan. 
  • Als je een diploma hebt behaald, geef de officiële naam van het diploma.

Talen

  • Maak alleen een apart kopje voor talen als je daadwerkelijk ten minste één vreemde taal redelijk of goed spreekt.
  • Geef voor alle talen aan wat je niveau (schriftelijk en mondeling) is.

Competenties

  • In veel vakgebieden is het zinvol om je competenties op te sommen. 
  • Geef puntsgewijs aan wat je sterke kanten zijn, of welke vaardigheden je beheerst.
  • Probeer clichés zoals ‘teamplayer’, ‘duizendpoot’ of ‘multitasker’ te vermijden.

Overig

  • Onder het kopje "overig" kun je alles noemen wat je verder nergens kwijt kunt.
  • Voorbeelden zijn: computervaardigheden, vrijwilligerswerk en hobby’s.
  • Noem ook hier alleen punten die relevant zijn en iets positiefs over jou zeggen.

Check alles 

  • Gebruik de spelchecker van je tekstprogramma. 
  • Leun niet alleen op de spelchecker. Lees je tekst hardop, vanaf het eerste woord.  
  • Laat je cv altijd aan anderen lezen die jou goed kennen 

Digitaal cv 

  • Sla je digitale cv op als pdf-bestand. Zo zorg je ervoor dat je opmaak goed blijft. 
  • Geef je cv een praktische bestandsnaam. Bijvoorbeeld: cv-voornaam-achternaam.pdf. 

 

Soms lees je in een vacaturetekst 'stuur ons je cv en je motivatie'. Vraagt de werkgever dan om iets anders dan een sollicitatiebrief? Het is een nuanceverschil. In je motivatiebrief vertel je vooral waarom deze baan bij deze werkgever jou zo aanspreekt.

Wat is een motivatiebrief?  

Veel van de tips voor sollicitatiebrieven kun je ook bij het schrijven van een motivatiebrief heel goed gebruiken. Je gaat bij een motivatiebrief alleen meer in op de waarom-vragen: waarom wil je bij ons werken, waarom deze functie en waarom denk jij geschikt te zijn. 

1. Onderzoek de baan en de werkgever

Zonder voorbereiding geen brief: onderzoek eerst de werkgever en de functie. Spit de website van het bedrijf uit. Gebruik zoekmachines: zoek op de bedrijfsnaam, afdelingsnaam, productnamen en de branche in het algemeen. Kijk ook of deze organisatie in het nieuws is geweest via Google News of vul de bedrijfsnaam in bij zoekfuncties van online kranten. 

2. Kom met een opvallende openingszin 

Wees niet de zoveelste die opent met 'naar aanleiding van uw advertentie in .. solliciteer ik op ..' Gebruik bijvoorbeeld je research over het bedrijf om met iets origineels te komen. Of open met een vraag. Of val met de deur in huis en vertel meteen wat je zo aanspreekt in deze werkgever. 

3. Beantwoord de kernvragen 

Dé 3 kernvragen voor een motivatiebrief zijn: 

  • Waarom wil je juist hier werken? 
  • Waarom ben je enthousiast over deze baan? 
  • Waarom ben jij geschikt voor deze baan? 
Je cv moet overtuigend zijn. Welke doodzonden zorgen ervoor dat jouw curriculum vitae meteen in de prullenbak belandt? Een checklist.

1. Onvolledige personalia

Je cv begint met je persoonlijke gegevens. Het klinkt onvoorstelbaar, maar sommige mensen vergeten hun e-mailadres of mobiele telefoonnummer te vermelden. Het is erg lastig als je alleen op je vaste lijn of per brief te bereiken bent. Ook een geboortedatum moet altijd bij je personalia staan.

2. Een infantiel e-mailadres

Op je cv zet je jouw zakelijke kwaliteiten op een rij. Dat moet ook blijken uit het e-mailadres. Vermijd daarom een adres dat is geïnspireerd op een koosnaampje van je liefje of de bijnaam die je vrienden of jaarclubgenoten gebruiken.

3. Irrelevante bijbanen beschrijven

Zodra je een aantal jaar professionele werkervaring hebt, kun je dat bijbaantje als krantenbezorger of vakkenvuller op je zestiende wel schrappen. Heb je toch wat vulling nodig? Vermeld dan uitsluitend de functie ('vakkenvuller') en niet je verantwoordelijkheden, zoals 'het stapelen, prijzen en in de schappen leggen van goederen'. Tenzij deze ervaring zeer relevant is voor de baan waarop je solliciteert, natuurlijk.

4. Computerervaring: e-mailen en internetten

Elke hoogopgeleide wordt verondersteld zijn weg te kunnen vinden op internet, fatsoenlijke mails te kunnen versturen en met Word en Excel om te kunnen gaan. Ook je basisschool, vakkenpakket en zwemdiploma's voegen niets toe aan jouw professionaliteit. Integendeel, ze doen zelfs afbreuk aan de rest van je cv.  Let wel, specialisaties of afstudeerrichtingen zijn wél relevant.

5. Alles op twee A4'tjes proppen

Sommige kandidaten houden angstvallig vast aan een maximum van twee A4'tjes voor het cv. Als ze die grens dreigen te overschrijden, wijzigen ze de lay-out zodanig dat de tekst alsnog past. Neem van mij aan dat dit niet werkt. Schrap eerst alle irrelevante informatie (zie 3 en 4). Heb je dan nog te veel tekst? Gebruik liever een extra A4'tje dan dat de recruiter door de bomen het bos niet meer ziet. En houd het leesbaar: lettergrootte tien is echt het minimum.

6. Spelfouten

Print je cv en lees alles rustig na. Zo zie je de fouten beter dan op je computerscherm. Of laat je cv een keer door iemand anders lezen.

7. Motivatie vermelden

Je gegevens, opleidingen en ervaringen horen in je cv. Je motivatie voor de functie hoort in de sollicitatiebrief. Schrijf dus geen lange verhalen in je cv.

8. Functietitels weglaten

Kandidaten die een functie hebben vervuld die niet precies overeenkomt met de uitgevoerde taken of verantwoordelijkheden, laten soms functietitels achterwege. Ze vermelden dan uitsluitend de werkgever met daaronder de bijbehorende verantwoordelijkheden. 

Weet dat HR-managers cv's screenen op functietitels. Als die ontbreken, wek je de suggestie dat je iets verdoezelt of je cv probeert te pimpen. Had je niet echt een functietitel? Vermeld dan iets in de trant van ‘algemeen medewerker' of ‘medewerker projectondersteuning'.

Als je antwoorden weet op deze vragen, kan je aantonen dat je bij de organisatie past.

Veel bedrijven hebben het moeilijk. Niet omdat het economisch zo slecht gaat maar omdat het verdienmodel van hun bedrijf minder goed werkt. Je zag het bij de V&D en je zult het bij nog meer bedrijven gaan zien.

De belangrijkste reden daarvoor is dat veel markten echt drastisch aan het veranderen zijn en veel bedrijven signaleren die veranderingen misschien wel maar weten niet wat ze precies betekenen voor hun eigen onderneming en wat ze vervolgens moeten doen. Zo geloven heel veel textielbedrijven dat kleding nog steeds iets exclusiefs is en mensen nog maanden willen wachten op de nieuwe collectie van het seizoen terwijl steeds meer klanten liefst elke maand een nieuwe collectie willen zien en daar ook veel minder voor willen betalen.

Loonoffer? Ja, dag!

Dat zijn twee lastige feiten die een directie zomaar dwingen om hun hele businessmodel te herzien en dat kan pijn doen. Maar als je dat niet of niet op tijd doet dan wacht je hetzelfde lot als Nokia, of Blackberry. Pas wel op voor bedrijven die veel herstructureren, steeds praten over ‘lean management’ of weer een  veranderingstraject. Dat zijn vaak doekjes voor het bloeden terwijl men eigenlijk weigert om in te zien dat het hele businessmodel echt op de helling moet. Een bedrijf dat ook nog loonoffers van het personeel durft te vragen, moet echt op zoek naar een nieuwe directeur. Liefst iemand van een totaal andere markt.

Als je gaat solliciteren dan is het dus belangrijk om iets meer over de markt te weten. Benoem in het sollicitatiegesprek de laatste grote verandering in de markt en vraag hoe jouw potentiële werkgever daar mee omging? is een uitstekende vraag om de flexibiliteit te checken. Vraag dan ook welke flexibiliteit in jouw baan gevraagd wordt over pakweg twee jaar. Kijken of ze daar al over nagedacht hebben want juist door die steeds snellere veranderingen in de markt zullen werkgevers in toenemende mate een beroep doen op jouw flexibiliteit.

Emotie bij het product

Daarnaast zijn verreweg de meeste producten door gehaaide marketeers met een emotie verbonden. Een wasmiddel is allang geen doos met poeder meer maar een bewijs van goed moederschap, Unox worsten hebben niets te maken met de Nieuwjaarsduik maar wel met Hollandse tradities en een gevoel van verbondenheid en dankzij de reclames voor Cup-a-Soup werd het product zelfs met goed leiderschap geassocieerd.

Met welke emotie wordt het product van jouw potentiële werkgever verbonden? Wat voor gevoel willen zij daarmee oproepen? Welke klantbeleving willen zij dat jij daar gaat creëren? Vind jij hun managementstijl daar goed bij passen? Krijg jij genoeg vrijheid om deze klantbeleving te creëren? Wat voor soort mensen zijn er eigenlijk nodig om zo een klantbeleving te kunnen creëren? Ben jij zo iemand? Waar blijkt dat dan uit? Let op: ervaring op zichzelf is geen reden meer om jou in dienst te nemen. Het gaat in toenemende mate ook om een match tussen twee culturen, die van jou en die van het bedrijf.

Schrijf je sollicitatiebrief vanuit de cultuur, de gewenste klantbeleving en de emotie die zij bij hun klanten willen oproepen en praat niet alleen hoe jouw ervaring aansluit op het gestelde profiel. Hoe vertaal jij hun emotie naar de praktijk? Daarbij is het handig om terloops een aspect van jouw werk te benoemen wat niet in de advertentie staat, maar waar jij in je werk wel mee te maken had. Waar wil jouw potentiële werkgever echt de beste in zijn? Vraag het gewoon.

Welke competenties ziet het bedrijf als het belangrijkste? Je kunt geen klantbeleving creëren zonder de bijbehorende competenties ook helder te hebben. Dat zijn competenties die bedrijfsbreed nodig zijn en die tot gedrag leiden waarmee het bedrijf zich onderscheidt. De tijd van alleen ‘goede kwaliteit’ is voorbij. Het product is een middel om iets te bereiken: Een bedrijf verkoopt geen smeerolie maar een goed draaiend machinepark in de fabriek van de klant, een liftenfabrikant verkoopt geen liften maar mobiliteit, een producent van speeltuinen verkoopt een gezonde levensstijl en richt zich niet op glijbanen en klimrekken maar op gezond leven voor iedereen.

Waar richt jouw bedrijf zich op? Wat willen zij met hun producten bereiken? Als je daarover praat dan zul je vooral in je tweede gesprek zorgen voor een klik. aar bekijk het ook eens bij jezelf: Deze baan waarop jij solliciteert is ook maar een middel. Wat ga jij daarmee bereiken? Wat wil jij daarmee bereiken? Als je dat juist kunt verwoorden dan komt de passie die ik als recruiter echt bij jou wil zien. Dan ben jij voor mij een interessante kandidaat en durf ik jou door te sturen naar mijn opdrachtgever.

Laat je passie het woord doen!

Succes!

Populaire vacatures

Allround servicemonteur w-inst...

Udenhout & Dongen - > 36 uur

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en ontvang tips om succesvol te solliciteren. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.