Terug naar Overzicht

Branders Nefit niet aan te slepen

De voorraad TopLine-branders van Nefit en de groothandelaren is onvoldoende om aan de vraag te voldoen.
Door de veiligheidswaarschuwing die Nefit op last van de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) heeft gemaakt, ontstaat op korte termijn een leveringsprobleem van brandersets.
 
De ketelfabrikant gaat de productie opschalen, maar de kans is groot dat de schappen bij de groothandel en bij de Deventer ketelfabrikant leeg raken.
 
83% via garantiekaart
Afgelopen vrijdag stuurde Nefit een brief aan 11.500 installateurs over de noodzakelijke vervanging van de brander, omdat na 8 jaar slechts een derde van de gewraakte branders uit de TopLine-serie is vervangen. In totaal zijn 40.000 van de 128.000 toestellen uit de periode 2006-2009 voorzien van nieuwe branders. Nefit hoopt de overige 88.000 toestellen alsnog te vervangen. 83% van de toestellen is via de garantiekaart achterhaald. Deze adressen worden allemaal aangeschreven.
 
Leverproblemen
"We staan volledig achter de veiligheidswaarschuwing, en gaan alle zeilen bijzetten om het op te lossen”, zegt woordvoerder Jan Bosch namens Nefit. “Neemt niet weg dat het tijdstip en de manier waarop sommige media het bericht hebben gebracht is niet onze keuze is.” De snelheid waarmee de NVWA de boodschap naar buiten wilde brengen, leidt tot leveringsproblemen bij de leverancier van de branders. Bosch: “De afspraak met de NVWA is dat de branders vervangen worden tijdens regulier onderhoud. Dan gaat het dus over een periode van maximaal twee jaar. De leverafspraken met onze toeleverancier voorzien er in dat dit jaar alle benodigde branders worden geleverd. We proberen de productie van deze onderdelen snel op te schalen, maar door de snelheid en de kracht van deze boodschap heeft de vraag het aanbod doen overtreffen. We hebben helaas geen duizenden branders op de plank liggen ‘’
 
Probleem met branderdeksel
Bij de branderset uit de TopLine-toestellen uit die periode bestaat de mogelijkheid dat de branderdeksel niet goed wordt afgesloten, waardoor warmte uit de brander kan ontsnappen (zie foto’s onderaan dit bericht) In 7 gemelde gevallen, waarvan de laatste in februari 2016, heeft dit geleid tot brandgevaar in de vorm van gesmolten onderdelen. Sinds 2009 heeft Nefit de branders aangepast, en zijn geen losse pakkingen zónder complete brandersets voor deze toestellen meer leverbaar. Sinds dit jaartal is ook al het advies dit binnen het reguliere onderhoud aan te passen.  Naar nu blijkt hebben deze maatregelen niet tot het gewenste effect geleid, waardoor gekozen is voor een herhaling van de veiligheidswaarschuwing.
 
Geen paniek, meenemen in onderhoud
“Aan de boodschap is niets veranderd”, benadrukt Bosch. Woningeigenaren met een TopLine-ketel kunnen de brander kosteloos laten vervangen tijdens het eerstvolgende onderhoud. Fabrikanten schrijven in hun voorschriften voor hoe vaak een toestel onderhoud moet hebben, om in aanmerking te komen voor fabrieksgarantie. Bij een onderhoudsbeurt wordt doorgaans de branderpakking vervangen. Woningeigenaren die geen vaste installateur of onderhoudspartij hebben, kunnen contact opnemen met de Nefit consumentenservice. Ook installateurs met vragen kunnen zich tot het bedrijf vervoegen.
 
Branche-organisatie Uneto-VNI heeft Nefit gevraagd duidelijkheid te verschaffen in de kosten die installateurs mogelijk moeten maken, wanneer zij op pad moeten om branders te vervangen.

Vacature zoeken

Populaire vacatures

Fijnmechanisch Instrumentmaker...

Bergen op Zoom - > 36 uur